Лист Міністерства освіти і науки України 26.06.2015 р. №1/9-305 "Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році"

Залишаються актуальними методичні рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховного процесу і вивчення базових дисциплін попередніх років. Тексти методичних рекомендацій розміщені на сайті МОН (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations) та в Інформаційних збірниках Міністерства освіти і науки відповідних років.



2015-2016 навчальний рік


У грудні відбулося засідання педагогічної ради  з питання "Роль класного керівника у розвитку учнівського колективу"

Download
Пропонуємо вашій увазі презентацію, створену ЗДВР Бойко І.М.
Презентация колектив 2014.ppt.pps
Microsoft Power Point Presentation 4.8 MB

Структура портфоліо вчителя

Download
За цим планом необхідно скласти в електронному варіанті власне портфоліо. Формат (презентація, публікація, текстовий документ) - довільний.
Структура портфоліо вчителя.rar
compressed file archive 2.7 MB

Рекомендації для роботи методичних об'єднань

 

Методичні об’єднання

Методичні об’єднання є домінуючою колективною формою методичної роботи в сільській школі.

Методичні об’єднання знайомлять педагогів із досягненнями психолого-педагогічної науки, ППД, допомагають вчителям у формуванні, поглибленні фахових знань, із спеціальностей суспільних предметів.

У більшості випадків засідання методичних формувань проходять у канікулярний час, оскільки вчителі малокомплектних шкіл не можуть бути їх учасниками в період навчання учнів.

Діяльність МО має не зводитись лише до проведення засідань, а носити повсякденний навчально-методичний характер.

Робота методичних об’єднань передбачає:

-         діагностику утруднень членів методичного об’єднання;

-         вибір актуальних тем, форм проведення засідань МО на основі отриманих результатів діагностування запитів і потреб педпрацівників;

-         розробку методичних рекомендацій з питань підвищення якості організації навчально-виховного процесу, удосконалення форм, методів, прийомів, змісту організації освітньо-виховної діяльності.

Найбільшого поширення в роботі МО набули такі форми:

§        розгляд нормативно-правових документів про організацію навчально-виховного процесу;

§        опрацювання та вивчення методичних матеріалів;

§        актуальні проблеми методики викладання шкільних дисциплін, основних форм і напрямків активізації пізнавальної діяльності учнів у позаурочний час;

§        огляди науково-методичної, періодичної педагогічної преси;

§        обмін досвідом ефективної педагогічної діяльності;

§        відкриті уроки та позакласні заходи;

§        вивчення навчальних програм;

§        організація роботи з новими підручниками та інші;

§        участь у атестації педпрацівників;

§        вивчення, узагальнення, пропаганда перспективного педагогічного досвіду, створення банку ППД;

§        затвердження матеріалів для здійснення підсумкової державної атестації в 9 класі.

Нагадаємо, що основні напрямки роботи методичних об’єднань визначаються у залежності від проблеми, над якою працює навчальний заклад, але питання теорії і методики викладання певних предметів займають у роботі МО центральне місце.

На засіданнях методичних об’єднань здебільшого розглядаються такі питання:

-         робота з Державними стандартами освіти;

-         вивчення й реалізація основних положень нормативних і директивних документів про освіту;

-         опрацювання інструктивно-методичних листів з питань організації навчально-виховного процесу;

-         вивчення вікової педагогічної психології, психолого-педагогічних особливостей дітей різних вікових груп;

-         оптимальні методи і прийоми здійснення моніторингових досліджень;

-         шляхи подолання перевантажень учнів;

-         підвищення ефективності і якості уроку шляхом впровадження сучасних форм організації навчальної діяльності учнів;

-         реалізація принципу диференціації в умовах сільської малокомплектної школи;

-         ефективні форми і методи пропаганди здорового способу життя на уроках та в позаурочній діяльності.

В умовах модернізації освіти, переходу на новий зміст та структуру навчання радимо акцентувати роботу методичних об’єднань на поглибленому опрацюванні таких нагальних проблем:

§        приведення фахової та методичної компетенції вчителів до рівня сучасних умов;

§        здійснення допрофільного навчання в сільській школі;

§        поглиблене вивчення методики нових навчальних предметів та курсів;

§        форми та методи активізації пізнавальної діяльності школярів на уроках та в позаурочний час;

§        проблеми та основні шляхи впровадження в освітній процес малокомплектної школи інноваційних технологій, інтерактивних методів навчання, ППД;

§        форми організації самостійної роботи учнів на уроках;

§        робота з обдарованими дітьми;

§        урізноманітнення методів та прийомів роботи в класах з низькою наповнюваністю;

§        вироблення навичок уваги в школярів у класах-комплектах;

§        система раціонального використання часу на уроці в класах  з малою наповнюваністю учнів:

-         прийоми роботи з підручником у малокомплектній школі,

-         знаходження в тексті правил, законів, визначень,

-         аналіз ілюстративного матеріалу відповідей до завдань учителя,

-         самостійне ознайомлення із текстом підручника і виділення головної думки,

-         поділ тексту на окремі частини, складання плану,

-         складання схем, таблиць за матеріалом підручника,

-         конспектування тексту, складання тез,

-         вивчення прикладів, наведених у підручнику, і наведення аналогічних,

-         відповіді на питання самоконтролю.

Методичні об’єднання працюють за заздалегідь складеним планом. Проте, слід зазначити, що переглянуті плани роботи шкільних методичних об’єднань потребують удосконалення.

Плани роботи методичних об’єднань розглядає директор школи, затверджує шкільна методична рада або рада методичного кабінету (якщо вони є).

Керують методичними об’єднаннями кращі вчителі школи (вчителі вищої та І кваліфікаційних категорій, «вчителі-методисти», старші вчителі). Періодичність засідань визначається наказом по школі «Про організацію методичної роботи з педпрацівниками у новому навчальному році».

Основними формами роботи методичних об’єднань є лекції, доповіді, виступи, повідомлення, інформації, звіти (про результативність дослідження індивідуальної науково-методичної теми, самоосвітньої діяльності, результатів підвищення кваліфікації накурсах) та ін.

останнім часом поширення набули: круглі столи, семінари, методичні турніри, ярмарки педагогічних ідей, методичні аукціони, презентації (творчого досвіду, педагогічних новинок) тощо.

Практично всі форми роботи методичних об’єднань школи пов’язані з практичним показом професійних умінь вчителя. Тому значення відкритих уроків позакласних заходів у системі методичної роботи в школі надзвичайно велике.

Відкритий урок чи позакласний захід означає не лише відкриті для всіх двері класу, а й показ нового, хоч маленького педагогічного, але власного відкриття.

Аналіз внутрішньошкільної методичної роботи показує, що навчальний ефект від відвідування уроків не високий. Причина цього – неправильна методика проведення семінарів-практикумів, яка передбачає відвідування уроків з наступною (відразу після уроку) його оцінкою. Ця оцінка не може бути в повній мірі кваліфікованою, так як присутні в переважній більшості не знають задумок учителя, особливостей класу, традицій і т.д.

Підвищити ефективність відкритих уроків і позакласних заходів допоможе такий алгоритм:

1.     Учитель, який дає відкритий урок, перед початком, презентує колегам проект даного уроку: показує його місце в темі, розділі, курсі, знайомить з метою уроку, яку він ставить перед собою, розповідає про намічені шляхи і засоби реалізації поставлених завдань уроку, дає обов’язково характеристику класу тощо.

2.     Учитель проводить відкритий урок.

3.     Учитель дає самоаналіз уроку, розповідає, що йому вдалось, а що ні, дає оцінку ефективності використаних прийомів та засобів та інше.

4.     Присутні на уроці колеги дають запитання вчителю.

5.     Присутні на уроці колеги аналізують урок, дають рекомендації та обов’язково вказують на те, що будуть використовувати в своїй практичній діяльності.

Документація шкільного методичного об’єднання включає: план роботи, протоколи засідань з обов’язковим напрацюванням методичних рекомендацій, пам’яток, пропозицій, матеріали МО (методичні розробки, реферати, бібліографічні огляди, тезауруси, анотовані каталоги з конкретних тем тощо), журнал обліку роботи методичного об’єднання).

 

 

 

 


Анкети діагностування педпрацівників з метою удосконалення структури методичної роботи в закладі

Анкета 1

З метою удосконалення структури методичної роботи в новому навчальному році просимо відповісти на такі питання:

  1. Чи задовольняє Вас існуюча у школі структура методичної роботи?
  2. Які форми методичної роботи потрібні і важливі для Вас? Чому?
    • педрада
    • психолого-педагогічний семінар
    • школа педагогічної майстерності
    • методичне об'єднання
    • творчі педагогічні майстерні
    • школа перспективного педагогічного досвіду
    • стажування
    • робота над індивідуальною науково-методичною темою
    • творчі групи
    • динамічні групи
    • майстер-клас
    • семінари-практикуми
    • наставництво
    • самоосвіта
    • технологія портфоліо
    • технологія проектної діяльності
    • фокусні групи
  3. Що в існуючій структурі Ви вважаєте найефективнішим?
  4. У яких формах методичної роботи Ви б хотіли взяти участь?
  5. Над якою індивідуальною науково-методичною темою працюватимете?

Анкета 2

  1. Прізвище, ім’я педагогічного працівника
  2. Чи ефективна діюча структура методичної роботи в школі?
  3. Що вважаєте необхідним для удосконалення структури методичної роботи?
  4. Ваші пропозиції щодо проектування структури методичної роботи в наступному році?
  5. Над якою індивідуальною науково-методичною темою Ви б хотіли працювати в наступному році?
  6. У яких методичних формуваннях Ви б хотіли брати участь?
  7. Які уроки Ви б хотіли відвідати?
  8. Які позакласні заходи Ви б хотіли побачити?
  9. З якими доповідями, повідомленнями Ви б могли виступити?
  10. Яким досвідом можете поділитися з проблем навчання і виховання?
  11. Які актуальні проблеми Ви вважаєте необхідним обговорити на засіданнях методичних формувань?
  12. З яких питань потребуєте методичної допомоги?
  13. Що Вам сподобалось у роботі методичного формування, в якому брали участь? Що пропонуєте для удосконалення його роботи?